psykotiskaoljud

Josefiné [hjärteregn] Emil

Sjukstuga

Kategori: Allmänt

Japp. Kul vecka .. Alwin har haft hosta i flera veckor och förra veckan började den bli värre så jag ringde vårdcentralen på tisdagen. Eftersom hostan störde sömnen otroligt mycket så fick han ett recept på Mollipect. Redan dagen efter blev hostan ännu värre och mer slemmig. Då var det mer som att han harklade upp något hela tiden och han hostade ännu oftare. Jag gav det några dagar till för att jag tänkte att det kanske börjar lossa nu. Men kvällen mellan söndag och måndag fick han lite feber och han har inte haft några andra förkylningssymtom, bara hosta och feber då. Och när vi nattade honom på kvällen så låg han i våran säng för han har blivit väldigt mammig de senaste, så såg jag senare att han dregglat blod. Jag nattade ju i mörkret och sen bar Emil in honom i hans säng sen kollade vi på Game of Thrones. Jag såg blodet på lakanet när jag gick och la mig. Det var väldigt rosa men jag såg att det var blod. 
Så jag ringde 1177 och berättade hur han mått de senaste och att han hostat mycket värre. Jag sa att det var väldigt lite blod som var ljust rosa så jag sa att det kanske var nåt sår i halsen eller att han bitit sig i munnen eller nåt eftersom det var såpass ljust. Han sa att det kunde det vara och att det inte var något att vara orolig över. Men han tyckte att jag skulle ringa VC dagen efter (måndag 12/2) eftersom han fått feber och inga andra symtom.
Så det gjorde jag. Fick tid på eftermiddagen med en annan läkare för en "second opinion" och denna läkaren var mycket bättre. Han kollade nogrannare, lyssnade nogrannare och kändes mer seriös än den andra. Han hade tydligen själv astma och han tyckte att Alwins andning lät lite ansträngd. Han skickade en remiss till Barnkliniken för inhalation som vi bara behövde gå till om vi tyckte att det behövdes. För vi bestämde att vi skulle prova med en annan lite starkare hostmedicin i några dagar först för att se om det släppte med den, om det inte gjorde det inom några dagar skulle vi inhalera.
Som tur är började den medicinen verka typ direkt. Han fick första dosen i måndags kväll inför natten och han blev lugn av den, vet inte om det innehåller morfin. Lepheton heter den. Han sov iaf hela natten utan någon hosta. Vilket han inte gjort på flera veckor <3
idag fick jag till och med väcka honom 6:50 för att han skulle till dagis idag. Emil har varit sjuk genom allt detta också så har haft två bebisar hemma. Emil gick tillbaka till jobbet i måndags och Alwin gick till dagis idag då han bara har hosta och det är inte ens mycket längre. 
Känns så skönt att ha tillbaka rutinerna. Har saknat det.
Dock var Alwin ledsen när jag lämnade idag. Han har inte varit där på en och en halv vecka så förstår ju att det blir jobbigt. Dessutom är han väldigt mammig nu, vet inte om det är närmandefasen eller vad den heter för han vill kramas och gosa väldigt ofta, vilket han typ aldrig velat innan.
Supermys iaf <3
 
 
Kommentera inlägget här: