psykotiskaoljud

Josefiné [hjärteregn] Emil

Autismspektrumtillstånd

Kategori: Allmänt, autismspektrumtillstånd, social fobi, utredning

Psykologen kom fram till att jag har en till diagnos. Så nu har jag både Social Fobi och Autismspektrumtillstånd.
Tänkte skriva mer om det sen när jag fått hem utredningen för jag kommer inte riktigt ihåg vad hon sa. Jag blev mest chockad. 
När jag kom dit satte jag mig i stolen och hon frågade om jag ville läsa utredningen först och sen ställa frågor eller om vi skulle gå igenom den tillsammans. Jag valde det andra, sen sa hon att de nog var bättre om jag läste den för hon trodde att hon gjort några fel som jag kunde hjälpa henne att ändra. Så jag läste tills jag kom till en mening där det stog nåtnåt .. sen "har autismspektrumtillstånd". Senaste gången jag var hos henne sa hon att vissa saker tydde på att jag hade asperger, men hon trodde inte att det var det, så jag har ju tänkte hela tiden att jag inte har nånting då. Sen läste jag det och jag blev bara chockad. Fick ett tryck över bröstkorgen till och med.
Och jag har hört det ordet en gång förut, men jag vet inte riktigt vad skillnaden är, så jag frågade och hon sa typ att för mig så är det mest det sociala. Har man asperger får man inte ångest i sociala sammanhang som jag får, det är bara det att man inte riktigt fungerar i de. Men det gör ju jag, jag vet typ hur man beter sig och så. 
Sen är jag inte nån "expert" i ett speciellt ämne eller så. Men jag får ju perioder när jag bara vill göra vissa saker. Som typ pärla, läsa om seriemördare, andra världskriget, asså jag kan fastna i ett visst ämne i en period och typ forska om det. Även om jag inte särskilt ofta kommer ihåg vad jag läst ..
Sen så ser jag helheten i saker istället för detaljer. Jag målade ju av en bild en gång, sen skulle jag måla samma bild men ur minnet, och efter en halvtimme skulle jag måla den igen ur minnet. Och folk med Asperger brukar börja med att måla detaljerna istället för de stora linjerna typ .. Det var en stor fyrkant först sen ett kors i den, sen ett kors över de korset. Jag målade så, men folk med asperger hade målat typ ett streck i taget och detaljerna i en ruta och sen inte sett att runt om de ska det vara en fyrkant. typ. Jättesvårt att förklara.
 
Och jag kommer typ inte ihåg nåt hon sa .. Såna här viktiga saker kommer jag aldrig ihåg .. Men ska skriva ner allt sen när jag får utredningen för det känns som att jag kommer komma ihåg det bättre sen isf.
Men men.
 
Det är ganska skönt att veta att jag ändå hade rätt hela tiden. Har alltid känt att det är nåt annorlunda med mig, och jag har sagt det till folk men de har inte trott mig. Min psykolog tror ju inte att jag har nånting. Men det har jag. 
Vet inte vad jag vill ha för hjälp än, men vill iaf ha ett bolltäcke. Eftersom jag har så svårt att somna så ska det hjälpa. Och de ska hjälpa mot oro och jag e ju orolig typ hela tiden.
 
Nu kanske jag ska ringa far och säga de till han. Sen ska vi till stan eftersom det är lördag (:
 
 
Kommentera inlägget här: