psykotiskaoljud

Josefiné [hjärteregn] Emil

Maskrosbarn

Kategori: Allmänt, Minnen, dåliga dagar, maskrosbarn, personligt

Tänkte fixa en ny kategori, maskrosbarn. Där ska jag lägga in såna inlägg som handlar om min familj och uppväxt m.m. Även nya saker som händer, ibland händer det väldigt jobbiga saker, och jag är ju ändå ett maskrosbarn hur gammal jag än blir.
 
Emil var söt förut och gick till affären för att köpa glass till mig för jag fortfarande har ont i tanden/tandköttet. Tänkte att det kunde hjälpa. Och jag ville inte gå till affärn för jag får ondare dagen efter jag har varit ute och gått .. Han gick iaf så tänkte jag spela mario på 3d:set, men jag dog hela tiden så sket i det. Så ringde jag pappa för att prata lite, inte gjort det på över en månad.
Så jag satt och berätta att jag vart hos tandläkarn och vad han gjorde och så, och att jag har ont i knäna och att jag har möten nästa vecka och massa sånt. Så sa han att han har nåt jobbigt att berätta så frågade jag vad, så sa han att Tina åkt in på sjukhuset. Jag tänkte att det inte var så farligt, hon har la bara druckit för mycket. Men han sa att hon hade problem med bukspottskörteln så fråga jag om det var allvarligt och så. Han sa att det var det, att hon kunde dö inom några dagar om det var den "dåliga sorten". Det finns en allvarlig och en mindre allvarlig. 
Det blev tyst en stund och jag tänkte inget. Eller så tänkte jag på massa. Fick iaf tårar i ögonen men jag tryckt tillbaka mina känslor för jag orkar väl inte sånt. Jag ska låtsas att jag inte bryr mig så mycket.
Så fråga jag om hon verkligen kunde dö, för det lät inte så allvarligt för han hade sagt att hon fick penicillin. Men han sa att hon kunde dö iaf. 
Jag ville inte visa vad jag kände eller nåt så jag börja fråga vad som hände, hur kom hon till sjukan, vart sitter bukspottskörteln, vad hände innan som gjorde att hon åkte till sjukhuset?
Han hade inte så mycket svar på det.
Jag frågade när allting hade hänt så sa han: "i förrgår. Jag har tänkt ringa dig flera gånger men jag har haft fullt upp för jag har bytt jobb".
Jag orkade inte skälla just då. Hade annat att tänka på. Men jag blev ledsen för det. Han sa att det var Amanda som hade pratat med Tina och så. Efter ett tag så la vi på iaf. Jag sa till han att säga till manda att höra av sig till mig ifall nåt sånt skulle hända. Jag vill inte prata med Tina men jag vill veta om hon åker in i finkan eller in på sjukan. Det är väl inte så konstigt?
Smsade iaf Amanda och till Sanna för att fråga om hon hade hört nåt, det hade inte hon heller gjort. Så jag fick förklara på sms. Iaf, Amanda sa att det inte var någon fara för det var inte den allvarliga sorten. Tina hade fått åka hem idag utan smärtstillande och så. 
Om hon fortsätter dricka så kommer hon tillslut få den kroniska bukspottskörtelinflammationen som man senare oftast dör av.
Jaha.
Som att hon skulle sluta för att hon kan få en sjukdom och dö?
Hon tycker ju inte att det är viktigt att sluta när hon blir mormor. Inte ens när hon vet att hon inte får träffa sina barnbarn om hon inte slutar. 
 
Jag fick iaf konstiga tankar i huvet innan jag fick reda på att det inte var så allvarligt just nu.
Hennes magra lik. Hennes läppar är lila, kinderna beniga, håret stripigt, mörka ringar under ögonen.
Sen tänkte jag om jag ska åka dit snart. För att träffa henne. Innan hon dör.
Man vet ju inte längre. Om hon inte slutar dricka nu så kommer hon dö. 
Så jag funderar på om jag ska åka och säga hejdå till min mamma. 
Nu blir tårarna för jobbiga. Orkar inte hålla tillbaka dom längre. 
 
Jag vet inte vad jag ska göra.
 
Och jag hatar känslorna jag fick för jag blev lättad när jag trodde att det var allvarligt. Jag kände bara lättnad över att jag kanske inte behöver oroa mig mer. Man vet ju aldrig om hon kommer sluta eller ligga död nån dag. Jag mår dåligt över att jag tänkte att det skulle vara skönt att få ett avslut på det hela. En mardröm som började när jag var 13 år. Det har alltså pågått i 10 år. 
Jag blev ledsen också såklart. Tänk om jag verkligen aldrig mer får se henne.
Och hennes kista.
Hennes lik. 
Det blev jag ledsen över. 
 
Jag tror inte att hon kommer klara av att sluta dricka. 
Kommentera inlägget här: